Streamingdienst Netflix is in het tweede kwartaal harder gegroeid dan verwacht. Het bedrijf overtrof met 8 miljoen nieuwe abonnees de verwachtingen van financieel analisten ruimschoots, onder andere dankzij het succes van het nieuwe seizoen van het kostuumdrama Bridgerton en de succesvolle thrillerserie Baby Reindeer. Ook steeg de omzet harder dan het bedrijf zelf had verwacht.

Het platform voor series en films heeft volgens berekeningen van persbureau Bloomberg het op een na beste halfjaar uit zijn geschiedenis achter de rug. Alleen in 2020 presteerde Netflix beter, dankzij de toestroom van abonnees die door coronalockdowns vooral thuis voor vertier moesten zorgen.

Veel andere streamingplatforms kampen juist met minder sterke groei.

In totaal heeft Netflix nu bijna 277,7 miljoen abonnees. De omzet steeg met net geen 17 procent op jaarbasis naar 9,6 miljard dollar. Daarop boekte het bedrijf ruim 2,1 miljard dollar winst, tegenover 1,5 miljard dollar een jaar eerder.

Goedkoop abonnement met reclame populair

Netflix zei dat het aanbod van goedkopere abonnementen met reclames populair is. Bijna de helft van alle nieuwe abonnees kiest voor die versie.

Vorig jaar ging Netflix ook de strijd aan met het delen van wachtwoorden tussen vrienden of kennissen. Voor mensen die toch willen 'meekijken' met het Netflix-abonnement van anderen, introduceerde Netflix in de zomer van vorig jaar een afgeprijsd abonnement. Omdat dit destijds voor veel extra abonnees zorgde, denkt de streamingdienst dat de groei in dit derde kwartaal minder sterk is.

Ook de advertentie-inkomsten moeten op termijn voor extra geld zorgen bij Netflix. Maar de komende anderhalf jaar verwacht het bedrijf dat de reclames niet voor veel meer omzet zorgen.

Tegelijkertijd wil Netflix in steeds meer landen van zijn goedkoopste reclamevrije abonnementen af. In Frankrijk en de Verenigde Staten is het binnenkort niet meer mogelijk zo'n 'basic' abonnement af te sluiten. In Canada en het Verenigd Koninkrijk kan dit nu al niet meer.

In een brief aan aandeelhouders stelt Netflix dat het belangrijk is zoveel mogelijk verschillend entertainment aan te bieden, omdat wereldwijd naar schatting 600 miljoen mensen Netflix gebruiken. Daarom investeert het bedrijf naast series en films ook meer in zijn games. In het kwartaalbericht kondigt Netflix onder andere een videospel aan dat is gebaseerd op de Zuid-Koreaanse hitserie Squid Game, waarin de hoofdpersoon op leven en dood verschillende kinderspellen moet spelen.

LEES OOK: Netflix verhoogt prijzen abonnementen in Nederland en heeft duurste premium-abonnement